برای بلندی قد چه باید کرد؟
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

افرادی که کوتاه قد هستند یا قد متوسطی دارند همیشه آرزوی بلندتر بودن دارند. قد بلند بودن به احساس فرد نسبت به خودش تاثیر می گذارد. افراد کوتاه قد، به خصوص مردها، اعتماد به نفس کمتری دارند.قد فرد بیشتر براساس ژنتیک تعیین می شود. در بدن هورمونی به اسم هورمون رشد وجود دارد که به قد مربوط می باشد. هورمون رشد توسط غده هیپوفیز تولید می شود و برای رشد استخوان ها ضروری است. 

چه چیزی بلندی قد شما را تعیین می کند؟

- قد هر فرد به ژن هایی که از والدین به ارث می برد و سلامتی عمومی و تغذیه فرد در طول سالهای رشد بستگی دارد. احتمال کوتاه بودن فرزند والدین کوتاه بیشتر از فرزند والدین بلندتر است. استثناء نیز وجود دارد؛ برادران یا خواهران با والدین یکسان همیشه قدهای یکسانی ندارند و گاهی فرزندان به طور غیر منتظره نسبت به سایر اعضای خانواده بلندتر یا کوتاه تر می شوند.

- بیماری یا تغذیه نامناسب در دوران کودکی یا کوچک بودن یا زودرس بودن در هنگام زایمان باعث می شود فرد به پتانسیل کامل خود نرسد. قد متوسط جمعیت به تدریج در طول قرن ها افزایش یافته است، زیرا کودکان بهتر تغذیه شده اند و بیماری ها و عفونت های کمتر دارند.

رشد طبیعی قد چگونه است؟

رشد طبیعی قد

- سریع ترین دوره رشد قبل از تولد است، در حالی که نوزاد در طول 9 ماه از تقریبا صفر تا طول حدود 50 سانتی متر رشد می کند. این سرعت پس از تولد با رشد متوسط 5.5 سانتی متر در سال در هشت سالگی کاهش می یابد. در دوران بلوغ، رشد سریعتر می شود. این رشد رشد بلوغ است. پیش از بلوغ، پسران و دختران با سرعت های مشابه رشد می کنند، اما در دوران بلوغ، پسران با سرعت بیشتر از دختران رشد می کنند. متوسط قد یک مرد بالغ 14 سانتی متر بلندتر از متوسط قد یک زن بالغ است.

- استخوان ها به دلیل رشد epiphyses در استخوان ها افزایش طول دارند. رشد کل اسکلت به طور همان زمان متوقف نمی شود؛ رشد دست ها و پاها اول متوقف می شود، سپس بازوها و ساق پاها و آخرین قسمت ستون فقرات است. زمانی که کودک به دوران بلوغ می رسد رشد کاهش می یابد و متوقف می شود. این به این معنی است که رشد در سن خاصی متوقف نخواهد شد.  رشد طبیعی توسط تعدادی از هورمون ها کنترل می شود:

  •  هورمون رشد، ساخته شده در غده هیپوفیز است، که مهم ترین عامل است
  • هورمون تیروئید
  • هورمونهای جنسی، تستوسترون یا استروژن، که برای رشد در دوران بلوغ مهم هستند

خیلی بلند یا خیلی کوتاه !!!!

محدوده قد طبیعی می توانند بین قاره ها، نژادها و یا گروه های قومی متفاوت باشند، بنابراین قد یک فرد که به لحاظ پزشکی یا اجتماعی به عنوان "کوتاه" یا "بلند" تعریف می شود، بسته به موقعیت مکانی و قومیت آنها متفاوت است.
همچنین تفاوت هایی در قد هر یک از جمعیت های فردی وجود دارد، و اکثر افراد بسیار کوتاه یا بلند قد کاملا سالم هستند، اما فقط در بالای محدوده طبیعی برای آن جمعیت خاص است. یک مشکل پزشکی که بر روی رشد تأثیر می گذارد این است که فرد کندتر یا سریعتر از حد انتظار رشد کند. علل رشد خیلی آهسته یک فرد عبارتند از:

  1. کمبود هورمون تیروئید یا هورمون رشد.
  2. بیماری هایی که هورمونهای کنترل رشد طبیعی هستند اما اسکلت به طور طبیعی واکنش نشان نمی دهد. این امر می تواند به عنوان مثال، سندرم ترنر و achondroplasia باشد.
  3. یک بیماری که می تواند بر رشد تاثیر بگذارد، به عنوان مثال، یک کودک مبتلا به مشکل روده ای یا قفسه سینه ممکن است از این به بعد به آرامی رشد کند.

تقریبا هر کس که بسیار بلند است، طبیعی است و هیچ مشکلی در پزشکی ندارد. سندرم مارفان و سندرم Klinefelter می تواند باعث قد بلند، و تومورهای بسیار نادر غده هیپوفیز که هورمون رشد بیش از حد تولید می کنند می تواند باعث رشد بسیار سریع Gigantism)) شوند.

ادامه مطلب در لینک زیر

 

برای بلندی قد چه باید کرد؟





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: